onsdag, december 10, 2008

Användning av digitala mallar!

Jag har fått lite frågor på hur man får in sina bilder i digitala mallar som man köper t ex AliE´s som jag tjatat så mycket om. Så nu tänkte jag snabbförklara hur man gör-det är faktiskt väldigt enkelt även om man inte är så Photoshopvan.

Öppna mallen som du tänkt använda i Photoshop. Om du tittar i fönstret (som jag har i högra hörnet), så ser du att det finns olika lager, som var och en visar var man kan lägga olika foton eller digitala papper.

Nu ställer du dig på det lager där du tänkt att lägga in ett foto. Sedan öppnar du ditt foto, gör de redigeringar du önskar och lägger ihop lagren.

Nu tar du ctrl+a när du står på fotot för att markera hela fotot. Sedan tar du ctrl+c för att kopiera fotot.

Sedan klickar du på din mall igen, kontrollerar att du står på rätt lager (alltså där du vill att fotot ska vara). Sedan gör du ctrl+v för att pasta in fotot i mallen. Fotot är nu oftast jättestort men det fixar du till genom att trycka ctrl+T så att du passar in det av fotot som du vill ska synas i ramen. Här kan du rotera och förminska tills du är nöjd (glöm inte hålla nere shift för ett proportionerligt resultat) och dubbelklicka eller tryck enter för att bekräfta dina ändringar. Nu kommer det roliga - OBS! se till att du står på fotolagret, under menyn Layer - Create Layer Mask och voilà, ditt foto har nu antagit den form som den skapade mallen är. Nu kan jag flytta runt fotot, förstora eller förminska precis som jag vill utan att det påverkar ramen, genom att trycka ctrl+T igen och enter när jag är färdig med justeringarna.

Blev det förståeligt?

Har man en mall eller storyboard där det inte finns några förgjorda lager, så måste man skapa egna lager-men det är en annan historia. Det tar vi en annan gång.

Lycka till!

4 kommentarer:

Meri(txell) sa...

Hej!
Tack för din förklaring! Jag undrar om du har provat skriva ut några av de här mallarna. Jag har tänkt att göra en kalender men undrar om det går att skriva i vanlig format eller man måste skicka dem att framkalla (30x30)

Tipsy Tessie sa...

Nej, jag har inte skrivit ut dem på min egen skrivare, men jag har beställt dem i fotobok (myphotobook.com) och som utskrifter på www.crimson.se, och det blev jättebra :)
OXOX Tessie

infing sa...

Hej hej!

Åh va glad jag blev! Nu måste jag genast pröva, det där hade jag aldrig kunnat lista ut själv! :-)

Jättetack!
Hälsningar Carina

infing sa...

Hi hi...jag är så glad!

Jag har provat och det gick jättebra!

Det enda som jag inte fick till var Layer - Create Layer Mask och det var ju det viktiga eller hur! Men med lite sökande så hittade jag ett snabbkommando:

PC: alt+ctrl+g
Mac: alt+command+g

Tack än en gång, du har sparat mig många timmar! ;-)