fredag, januari 09, 2009

Beskrivning av hissgardin!

Har fått några kommentarer av några som undrar över mina hissgardiner i vardagsrummet. De är sydda av ett halvgenomskinligt vitt tyg som jag köpte på favvisbutiken Grandmas´i Göteborg för några år sedan. Har ingen aning om märke eller så.

Nu till beskrivning av hur man går tillväga. De är väldigt enkla att sy, men första gången man sätter uppdem är det lite andra saker man måste skaffa. Vi börjar med tyget. Du behöver lika mycket som fönstrets bredd plus invik 2x2cm på varje sida. Ex mina fönster är 80cm breda och det behövs alltså 88cm brett tyg. Sedan får man ju hoppas att mönstret på tyget gör att man kan köpa fönstrets bredd i tyg för på längden räcker det med ca 130cm, och de flesta tyger brukar ju vara 140cm bredd.
IMG_7286
Börja med att sy in kanterna på tyget, 2x2cm på varje sida. Jag brukar stryka in sidorna innan jag syr så slipper jag nåla. Sedan som ni ser på fotot så börjar jag upptill med att vika in 2cm och samtidigt sy på den mjuka delen av ett kardborreband. Nertill på gardinen vikerjag in 2cm först och sedan 17cm. Sedan syr jag en smal kanal med två sömmar. Se bild
IMG_7288
När detta är gjort så mäter man in avstånden på den första bilden och syr 3 kanaler genom att vika tyget på rätt avstånd och sy en kanal på ca 0,5cm. Se bild
IMG_7289
Nu är gardinen färdigsydd. Nu är det resten av "pillet" kvar. På den nedersta kanalen syr jag fast två plastöglor (finns i gardinaffärer att köpa). På mina 80cm breda gardiner gör jag detta 20cm in på varje sida. I denna ögla ska vi sedan knyta fast persiennsnöre (finns också på typ Hemtex att köpa). Det behövs 2m persiennsnöre till varje sida, alltså 4m snöre till varje gardin.
IMG_7293
På denna bilden ser ni små öppna öglor (finns också att köpa på gardintillbehörsaffär) som sätt på de andra kanalerna över persiennsnörena.
IMG_7295
Nu trär ni in latter (smala stålstänger som man köper tillklippta efter vilken längd man vill ha på Hemtex) i alla kanaler som på bild.
IMG_7291
IMG_7298
Nu ser gardinen ut så här på baksida. Nu behövs en vanlig rak gardinstång (kirsch-stång) som sätts upp med ett så kallat vinkelfäste. I kanalen baktill på gardinstången trär man också in en liten ögla på en platta (också gardintillbehör), som snöret ska löpa igenom.
IMG_7296
IMG_7272
På framsidan av kirsch-stången klistras den andra delen av kardborrebandet (också inköpt på Hemtex eller Åhléns).
IMG_7277
Nu är det bara att sätta upp gardinstången ovanför fönstret och sedan sätta fast gardinen på med kardborrebandet. Sedan träs persiennsnörena igenom öglorna i gardinstången och bägge snörena dras till en sida och sedan hissar man upp gardinen till den höjd man vill ha och fäster persiennsnöret i en liten stopp som skruvas vid sidan av fönstret (gardintillbehör).

Lista på du behöver:
Tyg
latter i rätt bredd (4st)
plastöglor (2st)
öppna stålöglor (6st)
Persiennsnöre
Kirsch-stång
Kardborreband (bägge delarna)
Vinkelfästen till gardinstång (2st)
små öglor med platta (2st)

35 kommentarer:

infing sa...

Det var en beskrivning som heter duga!

Ha en trevlig helg!

j e n n y sa...

Åh WOW!!!

Nu blev jag verkligen superimponerad!! Vilken beskrivning! TUSEN TACK!! Du är min idol resten av året efter det här!
I helgen blir det tygjakt..! ;)

mammamjuk sa...

åh, vad duktig du är...själv får jag panik av att sy. även om jag önskar att jag kude. var glad att du kan!
kram

Tosca sa...

Tack för en Jättebra beskrivning!
Det enda jag undrar över är varför det är olika längd mellan lattornas placering?
Blir gardinfallet på ngt särskilt sätt? Eller varför sätter man dem helt enkelt inte med samma mellanrum?
Tove

Tosca sa...

Tack för en Jättebra beskrivning!
Det enda jag undrar över är varför det är olika längd mellan lattornas placering?
Blir gardinfallet på ngt särskilt sätt? Eller varför sätter man dem helt enkelt inte med samma mellanrum?
Tove

Tipsy Tessie sa...

Hej Tosca!
Det är olika avstånd mellan lattorna därför att vecken som blir när man hissar upp gardinen ska lägga sig på varandra snyggt i olika storlekar. Från störst till mindre och mindre. Om man hade samma avstånd skulle alla lägga sig i en enda klump och det skulle se väldigt klumpigt och tjockt ut.
Mvh/Tessie

Trollet sa...

Men gud vilken bra beskrivning! Jag tror att tom jag ska klara av detta. Har lite ogenomtänkt lovat att hjälpa en kompis att göra hissgardiner men jag har aldrig gjort några tidigare.Hon är hopplös på att sy. När hon lägger upp sina gradiner använder hon häftapparat. Jag syr och handarbetar mycket men har aldrig gjort detta. Ska göra två till mig själv först som prov och sen om de blir bra så ska jag hjälpa min kompis. Än en gång tack för en mycket informativ beskrivning.

Monis sa...

Tack för en mycket bra beskrivning. Precis vad jag sökte idag när jag ska börja med min hissgardin. Det hela gjorde det ännu bättre eftersom jag har samma mått! Super TACK!

Anonym sa...

Håller med alla om att detta var precis vad jag behövde. En lite dum fråga bara...
De kanalerna man syr, syr man två parallella sömmar eller viker man tyget och syr en söm?

Tipsy Tessie sa...

du viker och syr en söm!
Lycka till!

Unknown sa...

TACK!! Jag har länge velat göra en hissgardin, och med den här fantastiska beskrivningen blev det möjligt. SUPERBRA!!

Camilla sa...

Hej - det här var den bästa beskrivningen på hissgardin som jag någonsin sett. Äntligen fattar även jag hur man gör!! Men jag förstår inte en sak... hur kan gardinen bli 130 cm lång, om du utgår från 140 cm tyg och viker in 17 cm + 2cm + 2 cm? Är det något jag har missat?

Tipsy Tessie sa...

Nej, det är väl snarare något jag missat i så fall :)

Debbie sa...

Hej!
Jag undrar hur lång gardinen blir när den är upphissad. Skulle vilja ha en sådan på min altan men vill inte att den skymmer för mycket av fönstret.
Tacksam för svar!

Tipsy Tessie sa...

det bestämmer man ju själv med hur mycket man vill ha den upprullad/upphissad :)

Debbie sa...

Ja, men om den är helt upphissad hur lång är den då?
Det kan mycket väl vara så att alla andra förstår det utom jag. Jag är lite förvirrad, min syslöjdslärare sa "fort går det och fult blir det!" om mina slöjsinsatser i skolan! :)

frida sa...

Fantastiskt bra beskrivning! Tack!!!

Pyssling sa...

Jag är visst inte så bra på att sy, trots den enkla beskrivningen enligt alla...

Tänkte göra en svart hissgardin med vit söm för att bryta och sedan en vit text med husets kordinater (älskar text/siffror)

Men hur i all värld får man kanterna raka? Kanske är det klippa jag är kass på.... =/

hur som helst vore det roligt att se din färdiga hissgardin på plats. Har du inget kort på det?

Tipsy Tessie sa...

Hej!
Orsaken till att jag gjorde inlägget för länge länge sedan , var att alla frågade om hissgardinerna som de såg på mina bilder :) Jag försökte hitta ett inlägg med bilder från vårt vardagsrum och här är en länk till ett inlägg där de syns på första bilden :)
http://tispsytessie.blogspot.com/2009/01/vardagsrum.html

Moster Tettes sa...

Tack för pedagogisk beskrivning:-O nu har jag sparat den och ska sy så fort jag får tid.

Anonym sa...

Vilken bra beskrivning.tusen tack!
Mvh karen

Sus sa...

Det där var en helt underbar beskrivning! Och så pedagogiskt med bilder :)
Har läst massa andra beskrivningar men fattat noll. Nu vågar jag dock testa! Tusen tack, du är en ängel!

MVH Sus

Anonym sa...

Med den beskrvningen kan vi inte misslyckas! Tack!

Anonym sa...

Äntligen en riktig beskrivning - tusen tack!

Du är ett proffs!!!

Mvh//Birgitta =)

Cathan sa...

Super bra beskrivning, tackar.
Har du även tips på om jag önskar ha dubbelt tyg, dvs mönstret skall synas både även utifrån?

Jenny sa...

Superbra beskrivning! Tyvärr har jag inte funnit några
Stålstänger någonstans, så jag får vara utan...

Tipsy Tessie sa...

Testa att kolla på bygghandel, det borde finnas där :)
Lycka till!
/Tessie

Anonym sa...

Tusen tack för en jättebra beskrivning! Kommer att bli denna modell av gardiner i köket i nya huset, vi flyttar på söndag. Ska bli sååå kul :-) Tack o bock!

Anonym sa...

Hej!

Helt fantastisk beskrivning!!!

Jag har länge funderat på hur jag ska få ihop 4 st hissgardiner. Googlade o hamnade här. Tyget har jag så nu är det bara att inhandla det övriga.

Tusen tack!

Hälsningar
Sanna R

Anonym sa...

Hej, Vad heter det röda snygga tyget, och var finns det att köpa?
/Christine

Anonym sa...

Vilken bra beskrivning! Jag googlade på "hissgardin" bland bilder och så vips så kom din fina bild fram. Bloggen heter också duga. Tack för en mkt detaljerad beskrivning// Gunilla

Anonym sa...

glömde att lämna något slags avtryck efter mig,här är min fotoblogg:)
http://nilla.aminus3.com/

MrsLawrence sa...

Hej! TACK for en jattebra beskrivning, det loste min huvudvark hur jag skulle fa det att funka. HAde tankt 4 lodrata bomullsband pa baksidan med 4 till 5 ringar fastsydda. Men det skulle inte gett samma fina stadiga resultat. Plexiglasstavarna de erbjod i affaren har var for latta sa jag anvande gardinwire istallet. Oavsett vilket stagmaterial man anvander sa ar det battre an trapinnar som foreslagits i alla andra monster jag hittat.
Tack igen och glad sommar!

Anonym sa...

Tänkte försöka sy en hissgardin efter din fantastiska beskrivning.. Fönstret är dock 177 cm högt, hur tänker man då med måtten? Man behöver väl också fler latter misstänker jag... =)

Tack! Christine

Hedda21 sa...

Var har du köpt öglorna med platta?