måndag, juli 27, 2009

Virkat till tusen!

Har fått lite frågor här på bloggen om garn och virknål jag använder när jag virkar. För det första måste jag också säga att det är jättekul om man inspirerar någon annan att börja virka. Det är ju så kul! och det finns ju så många fina grejer man kan göra. Mer om det senare.
New Group
Till alla mina alster jag visat den senaste tiden här i bloggen har jag använt ett bomullsgarn som heter Manadrin Petit. Jag brukar virka med dubbelt garn och virknål nr 3.5. Bebisfilten med rutor har jag gjort i enkelt garn med virknål nr 3.
IMG_5288IMG_5290New Group2IMG_5295
Mitt senaste virkprojekt har varit denna kudde med blommor på. Blev ganska nöjd, jag ska göra en till för jag har tänkt att ha dem i sovrummet framför mina fina rosa Lexingtonkuddar. Någon frågade också om jag gör både fram och baksida på mina kuddar. Ja, jag har virkat både fram och baksida och sedan virkar jag ihop dem med kudden i.
Det finns hur mycket inspiration till virkade och stickade grejer som helst ute på nätet. Har man bara lite virkkunskap kan man lista ut mönstret utan att behöva köpa mönster. Här tänkte jag visa några av fina danska Sebras virkade saker som man kan köpa dyrt, eller inspireras av och försöka sig på själv :)
322437li630227417s.jpegSebra den 4. august 2008322435lfilt23272_m75216a-2

7 kommentarer:

mammamjuk sa...

hello, blommorna är ju så söta. Jag gillar att man kan göra kanten sådär med 3 färger! Kättefint. Har du lust att visa några länkar till ställen som har mönster? Mamma älskar att virka...ha det så bra

Anonym sa...

Så mycket snyggt! Tack för att du delar med dig.

/isabeli

AnnaG sa...

tack snälla för att du delar med dig. Jag har köpt en bok med en massa söta virkmönster i men där stod det att man skulle använda akrylgarn och jag tyckte inte alls att det blev bra.Nu ska här letas bommullsgarn istället!
kram Anna

Maria sa...

Hej!
Du gör så läckra saker!! Du har inte lust att dela med dig av mönstret till de urgulliga blommorna som du virkat på kudden..
Jag har just börjat själv med en kudde i mormorsrutor till vår soffa...
Bor inte du i Alingsås eller är jag helt uta och cyklar? Jag bor strax utanför och ndrar var du köper dina garner i de läckra färgerna..
Lycka till med virkning och den lille när han kommer, vi fick vår andra son i oktober och tiden går så fort...

Tipsy Tessie sa...

Tack alla ni söta :) Jodå Maria jag bor i Alingsås. Jag köper mitt garn Mandarin Petit på den uråldriga garnaffären Garn-tua som ligger vid stora torget i Alingsås.
Jag lovar att jag snart ska lägga ut lite länkar till mönster och beskrivning på blommorna:) Återkommer snart.
Kramar på er alla/Tessie

Nallebr.. sa...

Din kudde är mer en underbar!!! önskar jag hade tid och lust att virka jag också!! men det är ju så mycket annat just nu:)

L0W sa...

Ramlade in på din sida idag och kan inte slita mig härifrån =) Jättemånga fina saker du gör, blir verkligen jätteinspirerad. Tänkte på kudden, är det stolpmaskor du gjort hela vägen med dubbelt garn?
Har nästan precis börjat med min blogg så har inte många saker utlaggda men titta gärna in om du har tid och lust =)