tisdag, januari 06, 2015

Grön juice

Tänkte titta in och slå ett slag för grön juice.Jag har nu i ca ett års tid gjort grön juice en gång per vecka för att ha till frukost alla vardagar i veckan. De dagar jag börjar med juice på morgonen är det det enda jag äter och dricker till frukost och inget annat innan lunch. Inbillning eller ej, men det har funkat jättebra för mig. Både för min mage som ibland spökar med magknip och uppblåsthet och för min reumatiska värk i mina leder. Jag mår jättebra av detta och känner mig dessutom väldigt pigg.
Vad är det i min gröna juice kanske ni undrar och hur gör jag den? Jag har hämtat inspiration och information innan jag startade från Renée Voltaires bok "Juice power och detox". Rekommenderas verkligen om ni som jag är intresserade av hur det går till och vad man ska tänka på. 
Man behöver tänka på att juicen ska förvaras i lufttäta kärl och kärlen ska fyllas så fullt som möjligt för att undvika att juicen kommer i kontakt med luften och därmed oxideras. Jag brukar använda glasflaskor som jag köpt krossade tomater i (Kung Markatta) som jag diskar i maskinen och återanvänder.
Jag varierar min juice lite från vecka till vecka beroende på vad jag kan få tag på men grunden är alltid densamma. För en veckas (5 dagar) brukar jag använda:

- en stor bit färsk ingefära (skär den i småbitar så du inte förstör råsaftcentrifugen)
- 3-4st lime (skär bort skalet)
- 4-5st gurkor
- 4st äpplen
- 1st stor påse färsk spenat
- 3st förpackningar med bladselleri
- grönkål (efter tycke och smak, tar ett tag att vänja sig vid smaken)
-färsk gurkmeja (om jag kan få tag på detta, skärs i småbitar precis som ingefäran) använd handskar om du inte vill bli gul om händerna! Gurkmeja ska ha en antiinflammatorisk effekt och smakar dessutom väldigt fräscht (tycker jag).

Lycka till!





1 kommentar:

Tina sa...

Hur länge håller sig juicen i kylen? Jag vill ocks göra "mer" på en gång när man ändå håller på, men hittar ingen info om detta (förutom att man helst ska dricka den inom 15 min?! ...)

Hjälp...

ps din blogg och dina bilder är så inspirerande. Love it!